Blogg

Redmi Smart Band Pro-recension: BĂ€sta Budget Fitness Tracker?

Xiaomi har lanserat Redmi Smart Band Pro tillsammans med Redmi Note 11 och Redmi Note 11S. Baserat pÄ dess namn Àr detta klart positionerat som mer kapabelt Àn Redmi Smart Band. Nya Redmi Smart Band Pro för med sig mÄnga funktioner som efterfrÄgas, som en AMOLED-skÀrm, SpO2 och stressspÄrning, och möjligheten att spÄra flera typer av trÀningspass. Med den förbÀttrade funktionslistan har priset ocksÄ gÄtt upp, men bara lite. Ger Redmi Smart Band Pro fortfarande bra valuta för pengarna? Jag testade den hÀr fitnesstrackern för att ta reda pÄ det.

Redmi Smart Band Pro pris i Indien

Redmi Smart Band Pro Àr prissatt till Rs. 3 999 i Indien men företaget har meddelat ett erbjudandepris för begrÀnsad period pÄ 3 499 Rs. Redmi Smart Band Pro kommer att börja sÀljas klockan 12:00 den 14 februari.

redmi smart band pro band slitna gadgets360 Redmi Smart Band Pro Review

Redmi Smart Band Pro Àr lÀtt och knappt mÀrkbar pÄ handleden

Redmi Smart Band Pro design

Redmi Smart Band Pro har en rektangulÀr polykarbonatkropp som rymmer en 1,47-tums AMOLED-skÀrm. Denna panel Àr tillrÀckligt stor för att enkelt kunna lÀsa text pÄ utan att behöva kisa. Den har ocksÄ ett alltid-pÄ-lÀge, och det finns en sensor för omgivande ljus för att justera ljusstyrkan automatiskt. Smart Band Pro har inga knappar och navigeringen Àr enbart pekbaserad. Du fÄr TPU (Thermoplastic Polyurethane) remmar som Àr böjda, liknande de pÄ Mi Band 6 (Review). Dessa remmar har en proprietÀr kontakt, vilket gör det enkelt att ta bort dem utan att behöva ytterligare verktyg. De som letar efter alternativa tredjepartsprodukter kan dock fÄ svÄrt att hitta dem pÄ marknaden.

Undersidan av Redmi Smart Band Pro har alla hÀlsosensorer placerade i en pillerformad bula. Det finns Àven kontaktstift som anvÀnds för att ladda Smart Band Pro. Den medföljande laddaren har magneter, vilket gör det enkelt att koppla in detta fitnessband för laddning.

Jag tyckte att Redmi Smart Band Pro var superlÀtt pÄ bara 25,5 g. Jag mÀrkte knappt det pÄ handleden och bar det till sÀngs utan nÄgra problem. Smart Band Pro har ett 200mAh batteri och Àr 5ATM vattentÄlig.

Redmi Smart Band Pro programvara och funktioner

Redmi Smart Band Pro kan paras ihop med Android- och iOS-smarttelefoner med apparna Xiaomi Wear respektive Xiaomi Wear Lite. Parningsprocessen Àr enkel och krÀver ett Mi-konto. NÀr den vÀl Àr ihopkopplad kan bÄda apparna ocksÄ anvÀndas för att Àndra nÄgra av Smart Band Pros instÀllningar. Apparna stöder flera bÀrbara Mi- och Redmi-enheter och Àr mycket enkla att anvÀnda. Bandet synkroniseras med appen pÄ din telefon, varefter det kan visa olika parametrar. Du kan ocksÄ Àndra urtavlor pÄ Redmi Smart Band Pro med appen. Det finns över 50 urtavlor att vÀlja mellan, och du kan ocksÄ stÀlla in ett foto frÄn telefonens galleri som ett ansikte.

redmi smart band pro fristÄende band gadgets360 Redmi Smart Band Pro recension

Undersidan av Smart Band Pro har alla hÀlsosensorer

Drivs av Ambiq Apollo 3.5 SoC, Redmi Smart Band Pro körs pÄ anpassad programvara. Den har Bluetooth 5 LE för anslutning. TyvÀrr saknas GPS sÄ den mÄste lita pÄ din anslutna smartphone för positionering. Redmi Smart Band Pro kan hÀmta meddelanden frÄn din smartphone och varna dig för inkommande samtal.

Du kan spÄra nÀstan 110 olika typer av trÀningspass inklusive 14 vattentrÀningsövningar pÄ Redmi Smart Band Pro. Vanligt anvÀnda sÄdana som promenader, löpning, cykling, HIIT, vandring och simning kan aktiveras pÄ trÀningsbandet direkt. Du kan redigera listan över tillgÀngliga baserat pÄ ditt trÀningspass. Redmi Smart Band Pro kan automatiskt upptÀcka vissa aktiviteter som löpning, promenader och anvÀndning av löpband. Förutom detta kan Redmi Smart Band Pro ocksÄ spÄra hjÀrtfrekvens, SpO2, sömn, stress och menstruationscykler. Bandet kan spÄra bÀrarens hjÀrtfrekvens kontinuerligt, och Àven SpO2-nivÄer medan du sover, men dessa funktioner Àr inaktiverade som standard för att spara ström.

Redmi Smart Band Pro har ett mycket enkelt anvÀndargrÀnssnitt. Du kan svepa Ät höger frÄn startskÀrmen för att komma Ät snabba vÀxlar, och svepa Ät vÀnster för att komma Ät widgets för puls, SpO2, vÀder, trÀning och fitnessstatistik. Genom att svepa nedÄt frÄn toppen kan du se olÀsta aviseringar frÄn din ihopparade smartphone, och genom att svepa uppÄt frÄn botten visas alla funktionerna i Smart Band Pro.

Redmi Smart Band Pro prestanda och batteritid

Jag anvĂ€nde Redmi Smart Band Pro i en vecka och tyckte att den var bekvĂ€m att bĂ€ra hela tiden. SkĂ€rmen var synlig utomhus, men jag tyckte att den var för ljus nĂ€r jag satt i ett mörkt rum, Ă€ven med automatisk justering av ljusstyrkan aktiverad. Även om grĂ€nssnittet var vĂ€ldigt lĂ€tt att anvĂ€nda, kĂ€ndes det inte för flytande till en början, sĂ€rskilt nĂ€r du rullade. Under granskningsperioden Ă„tgĂ€rdade en mjukvaruuppdatering (1.1.127) detta problem. Smart Band Pros höj-till-vakna-funktion var vĂ€l kalibrerad och displayen lyste alltid upp nĂ€r jag höjde handleden. Det gick lika snabbt att gĂ„ av nĂ€r jag sĂ€nkte handen.

redmi smart band pro spo2tracking gadgets360 Redmi Smart Band Pro recension

Du kan spÄra din SpO2-nivÄ pÄ Smart Band Pro

Jag var tvungen att manuellt aktivera automatisk puls- och SpO2-spÄrning, sÄvÀl som appaviseringar och avancerade sömnmÀtningar, med hjÀlp av appen. Jag stÀllde in Redmi Smart Band Pro att mÀta min puls med en minuts intervall och SpO2 var 30:e minut nÀr jag sov. Jag aktiverade ocksÄ varningar för vilande och aktiva hjÀrtfrekvenser och stÀllde in bandet pÄ att vibrera för inkommande aviseringar.

NÀr det kom till trÀningsspÄrning var jag nöjd med noggrannheten hos Redmi Smart Band Pro. Jag anvÀnde en Apple Watch Series 7 (Review) för jÀmförelse och fann att pulsmÀtningen lÄg i samma intervall. Periodisk övervakning av min puls hade en negativ inverkan pÄ batteritiden (mer om det senare) men resulterade i mer anvÀndbar statistik. SömnspÄrningen var korrekt och bandet gav mig en fullstÀndig uppdelning av mitt sömnmönster. Jag aktiverade spÄrningen av SpO2 medan jag sov, och enheten gjorde det. Jag tog avlÀsningar manuellt under dagen och jag mÀrkte att det var i samma intervall som vad en medicinsk pulsoximeter rapporterade.

Jag anvÀnde Redmi Smart Band Pro för att spÄra mina kvÀllspromenader. Eftersom den inte har inbyggd GPS förlitar den sig pÄ den parade smartphonen för noggrannhet. Utan GPS rapporterade Redmi Smart Band Pro avstÄndet underrapporterat och mÀtte 0,96 km för den faktiska 1 km jag gick. Med en ihopparad smartphone i fickan klarade sig bandet bÀttre och mÀtte 1,02 km för samma strÀcka.

redmi smart band pro programvara gadgets360 Redmi Smart Band Pro Review

Xiaomi Wear-appen visar hÀlsostatistik pÄ din parade smartphone

Den Àr ocksÄ kapabel till automatisk trÀningsdetektering för tre specifika trÀningspass, som jag nÀmnde tidigare. Redmi Smart Band Pro fick mig att spÄra min promenad inom en minut efter att jag startade aktiviteten. Den mÀtte 1 002 steg för varje 1 000 steg jag rÀknade, och denna felfrekvens Àr acceptabel med tanke pÄ priset pÄ detta trÀningsband.

Batteritiden var anstÀndig med tanke pÄ det lilla 200mAh-batteriet, men det beror verkligen pÄ hur du anvÀnder ditt Redmi Smart Band Pro, sÄ din upplevelse kommer att variera. Jag hade aktiverat alltid-pÄ-displayen, stÀllt in pulsspÄrningsintervallet till en minut och SpO2-spÄrningsintervallet pÄ 30 minuter under sömnen, och jag anvÀnde det avancerade sömnspÄrningsalternativet. Appaviseringar aktiverades ocksÄ, och Smart Band Pro anvÀndes för att spÄra utomhuspromenader varje dag.

Med sÄ tung anvÀndning varade trÀningsbandet i fyra och en halv dag, ganska lite mindre Àn Xiaomis fjorton dagars batterikrav, vilket kan vara möjligt med lÀtt anvÀndning. Med vissa kompromisser bör du enkelt kunna gÄ i över en vecka pÄ en enda laddning. Den medföljande magnetladdaren spÀrrades pÄ bandet ganska enkelt och lyckades fylla pÄ batteriet pÄ mindre Àn en och en halv timme.

Dom

NÀr jag granskade Redmi Watch (recension) förra Äret, fann jag att det var en kapabel enhet, men ett stort negativt var dess brist pÄ SpO2-spÄrning. Xiaomi har ÄtgÀrdat den bristen med Redmi Smart Band Pro. JÀmfört med Redmi Watch missar Redmi Smart Band Pro bara GPS-funktionalitet. Om du har för vana att bÀra din smartphone med dig pÄ dina promenader bör Redmi Smart Band Pro fortfarande kunna spÄra dem exakt.

Redmi Smart Band Pro har alla funktioner som man kan förvÀnta sig av ett fitnessband och har lanserats till ett bra pris. Det kommer att tilltala dem som vill ha en större skÀrm Àn Mi Band 6 (Review) som ocksÄ Àr ett billigare alternativ och passar dem som vill ha en smalare profil pÄ handleden. Honor Band 6 Àr en direkt konkurrent till Smart Band Pro och erbjuder en liknande funktionsuppsÀttning till samma prisnivÄ.

Relaterade inlÀgg

BotĂłn volver arriba

Annonsblockerare upptÀckt